THEMA'S

QUARANTAINE

INFORMATIE-MANAGEMENT

Thema's

Er zijn ook diverse thema’s waar we als GHOR een rol in hebben. Soms zijn we leidend in zo’n thema en soms zijn we betrokken vanuit onze rol als verbinder in de keten. Dit zijn vaak onderwerpen die landelijk spelen, maar regionaal verder ingevuld moeten worden. De onderwerpen lopen uiteen, van een risicoprofiel tot aan quarantainelocatie.

Risicoprofiel

Welke risico’s zijn nu het grootst in onze regio Zuid-Holland Zuid? Hoe groot is het risico op een pandemie, extreem geweld of juist een dijkdoorbraak? Het nieuwe risicoprofiel geeft hier antwoord op.

Ook vanuit geneeskundig en gezondheidskundig perspectief zijn we samen met de GGD nauw betrokken bij het risicoprofiel. Zo hebben we de scenario’s ‘sociaal maatschappelijke onrust’ en ‘zoönose’ (dat is een van dier op mens overdraagbare ziekte) ingebracht. Daarnaast is er gekeken naar de kans en het effect van nieuwe infectieziekten. Het blijkt dat een pandemisch scenario dan ook hoog scoort in het risicoprofiel.

Het is dan ook niet toevallig dat we dit jaar al aandacht gehad hebben voor een grootschalige griep uitbraak. Het risicoprofiel helpt ons keuzes te maken in de voorbereiding. Daarmee is niet gezegd dat we vanuit de GHOR of Veiligheidsregio alle risico’s, zoals een IT uitval of Hoogwater gaan voorkomen.

Wat we wel kunnen doen is met elkaar nadenken hoe we hiermee omgaan. Daarmee vormt het risicoprofiel weer de basis voor onze voorbereiding op crises.

TGB

In Zuid-Holland Zuid is het grootste gedeelte van de voorbereiding op grof en extreem geweld en terrorismegevolgbestrijding (TGB) geland in de reguliere organisatie. De borging en ontwikkeling wordt door ons gemonitord en waar nodig bijgestuurd vanuit de Planningsstaf D&TGB. Dit is een gezamenlijke planningsstaf van Rotterdam Rijnmond en Zuid-Holland Zuid.

Onderzoek naar quarantainelocatie

Landelijke modelplannen over infectieziekten bevatten bepalingen over de realisering van een quarantainelocatie binnen 24 uur.

Zo’n locatie is bedoeld voor mensen die contact hebben gehad met iemand met een ernstig besmettelijke ziekte.

De mogelijkheden lopen uiteen van een sporthal tot een goed afgesloten gebouw, waar personen in quarantaine kunnen worden geplaatst. De mogelijkheden zijn afhankelijk van het soort ziekte en de mate van het risico op besmetting.

Samen met de GGD, met als belangrijke functionaris de arts infectieziekte, geeft de GHOR in 2020 een vervolg aan het keuzeproces voor een locatie.

Onderzoek naar quarantaine locatie

Informatiemanagement

Binnen de veiligheidsregio’s werken we tijdens en in de aanloop naar crises op een netcentrische manier (delen van gevalideerde informatie) samen met onze veiligheidspartners. Deze werkwijze wordt ondersteund door het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS).

Netcentrisch werken

De GHOR maakt ook gebruik van dit systeem. Hiermee informeren wij zorginstellingen over de situatie en creëren we een gezamenlijk, actueel gedeeld beeld. Wij hebben met een nulmeting bekeken of het huidige gebruik van LCMS voor de Witte Kolom volstaat of dat er behoefte is aan een crisismanagement systeem voor de zorgketen.

Informatie management

Netcentrisch werken