EVENEMENTEN

BESTUUR

ADVISERING

Advisering

De GHOR heeft een wettelijke adviestaak. Met haar deskundigheid rondom de geneeskundige hulpverlening adviseert de GHOR verschillende partijen. Advisering heeft bijvoorbeeld betrekking op evenementen, veranderingen in de openbare ruimte, maar ook advisering van het bestuur van de veiligheidsregio hoort tot deze adviestaak. Doel van deze aanpak is natuurlijk om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op incidenten met een raakvlak op de geneeskundige hulpverlening.

De rol van de GHOR

Met het organiseren van een evenement doen organisaties en gemeenten er alles aan om de bezoekers een zo plezierig mogelijke tijd te laten beleven. Maar wat als iemand onwel wordt tijdens de kerstmarkt of een blessure oploopt bij een hardloopwedstrijd? Kan een ambulance een slachtoffer nog wel op tijd bereiken als een binnenstad is afgesloten vanwege een evenement? Zijn er richtlijnen voor de hygiëne bij meerdaagse evenementen?

Grote evenementen of evenementen met een verhoogd risico hebben baat bij een advies op maat. De GHOR stelt dan een advies op, waarin de relevante geneeskundige- en gezondheidsaspecten van het evenement worden meegenomen. Dit doen wij in samenwerking met de GGD en de RAV ZHZ.

Evenementen

The Passion: Dordrecht stond er mooi op!

Dordrecht vormde in april 2019 het decor voor The Passion, de jaarlijkse muzikale paasvertelling die live wordt uitgezonden op radio en tv. “Het zat ‘m heel veel in het informeren van alle betrokkenen”, vertelt evenementen adviseur van de GHOR Anouk van Galen.

“Door de bijzondere locatie, de haven van het Maartensgat, zaten we al snel met bereikbaarheidsproblemen. Dan is het onder meer belangrijk dat voor en tijdens het evenement bij de meldkamer duidelijk is welke aanrijdroutes zijn afgesproken."

Aantal GHOR adviezen

De GHOR werkt bij het opstellen van een advies ook nauw samen met de multidisciplinaire partners brandweer en politie.

Van de 974 evenementen die in 2019 in onze regio zijn georganiseerd, heeft de GHOR 80 adviezen gegeven. In de tabel is te zien op hoeveel A, B en C evenementen geadviseerd is.

Uitleg termen A, B en C

• Een klasse A evenement staat voor een regulier evenement zonder noemenswaardige risico’s. Ze vragen niet of nauwelijks inzet van hulpdiensten.
  • Een klasse B evenement staat voor een aandachtsevenement met mogelijke risico’s. Om de veiligheid te kunnen borgen zijn nadere regels noodzakelijk.
  • Een klasse C evenement staat voor een risico-evenement.

Omgevingswet

In januari 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Met de nieuwe wet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Zo moet het bijvoorbeeld eenvoudiger worden om bouwprojecten te starten. Maar de wet heeft ook invloed op de werkwijze van de GHOR.

"De Omgevingswet heeft invloed op onze rol als adviserende partij", legt adviseur beleid en bestuur Jos Bal de kern uit. "Het betekent onder meer dat de Veiligheidsregio met de GGD en de Omgevingsdienst gezamenlijk gaan adviseren aan het bevoegd gezag. Het afgelopen jaar hebben we een interne pilot gedaan om het GHOR advies te integreren in het advies van de afdeling risicobeheersing. Ook op landelijk niveau is de GHOR aangesloten bij een werkgroep over GHOR advisering, de voornaamste thema’s: zorgcontinuïteit, zelfredzaamheid en fysieke veiligheid."

Omgevingswet

Informatievoorziening tussen organisatie en bestuur

Bestuurders zijn betrokken bij allerlei vormen van overleg waarbij de inbreng van de GHOR van belang is. Bovendien hebben bestuurders wettelijke taken op het gebied van geneeskundige hulpverlening. Om hen optimaal in de gelegenheid te stellen deze verantwoordelijkheid ook te kunnen nemen voorziet de organisatie hen graag van relevante informatie. Wij adviseren daarom bestuurders en brengen hen in positie om goed afgewogen beslissingen te nemen en te besturen.

Deze informatie varieert van relatief eenvoudige cijfers over de distributie van jodiumpillen tot complexe en omvangrijke beleidsstukken. Dit is in 2019 voorbereid, maar wordt pas in 2020 werkelijk getoond en verzonden.