GGDGHOR CRISISORGANISATIE

INCIDENTEN

RODE DRADEN ANALYSE

GGDGHOR Crisisorganisatie

Sinds de zomer van 2018 hebben de GGD en de GHOR een gezamenlijke crisisorganisatie. Daarmee verbinden we de inhoudelijke expertise van de GGD en de crisismanagement-skills van de GHOR. Een gezamenlijke crisisorganisatie ontstaat natuurlijk niet zomaar. In de weg naar de samenvoeging toe is veel geïnvesteerd om elkaar beter te leren kennen en procedures op elkaar af te stemmen. Het blijft echter belangrijk om hierin te investeren. Dit hebben we in 2019 dan ook weer volop gedaan.

Functionarissen

Aantal functionarissen binnen de GGDGHOR crisisorganisatie:

Functionarissen

Aantal functionarissen binnen de GGDGHOR crisisorganisatie:

Zomer = tijd voor POP-gesprekken

In 2013 introduceerde onderdeel vakbekwaamheid van de GHOR het ‘Persoonlijk Ontwikkel Plan’ (POP) binnen de crisisorganisatie om een kwaliteitsslag te maken en meer aandacht te besteden aan individuele piketfunctionarissen.

Het POP geeft op één A4’tje weer wat het leerdoel precies inhoudt, hoe en wanneer je er aan gaat werken en wat over een jaar het resultaat is. In de zomer kijken we samen terug naar het afgelopen jaar, naar de evaluaties en de wijze waarop de medewerker zich heeft ontwikkeld ten aanzien van de leerdoelen.

Incidenten

43 incidenten waarbij minimaal de Officier van Dienst - Geneeskundig (OvD-G) en/of de sectie GGDGHOR is gealarmeerd.

Familiedrama Dordrecht

Een familiedrama in Dordrecht waarbij twee ouders en hun kinderen overleden, kwam in september landelijk in het nieuws. Klaas van Kalkeren was als OvD-G ter plekke. Hij vertelt hoe hij die dag beleefde.

“Ik kan mijn verhaal daarna altijd thuis goed kwijt!”

Wat deed de GHOR tijdens de grote KPN storing?

In juni was noodnummer 112 door een grote storing op het netwerk van KPN urenlang niet bereikbaar. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid kondigde GRIP 2 af en meldde dat alle onbemande brandweerkazernes werden bezet met medewerkers, zodat daar hulp kon worden geboden. Ook werden ambulances preventief de weg op gestuurd, zodat ze via de meldkamer en publiek snel ingezet konden worden.

Analyse maakt rode draden zichtbaar

"Elk jaar vinden er vele oefeningen en inzetten plaats. Die evalueren we allemaal en met de actiepunten gaan we aan de slag. Met de rode draden analyse zetten we daarin een nieuwe stap." Adviseur beleid en bestuur Jos Bal licht die stap toe.

"Tussen augustus 2018 en juli 2019 hebben we 31 evaluaties geanalyseerd. Daaruit konden we verschillende rode draden destilleren. Alarmering, beschikbaarheid en bereikbaarheid zijn aandachtspunten die blijven terugkeren."

"Een ander belangrijk punt is dat de gezondheidskundig adviseur gevaarlijke stoffen eerder bij de crisisorganisatie moet worden betrokken. Deze deskundige kan op afstand adviseren, maar deelname in de crisisorganisatie zorgt voor nog grotere meerwaarde."

De juiste vragen?

"In het tweede deel van de rode draden analyse houden we de wijze waarop we evalueren tegen het licht. Uitgangspunt is tot nu toe: er ging iets fout, hoe lossen we dat op? Maar is dat eigenlijk wel wat we willen weten? Is het bijvoorbeeld niet belangrijker om te weten hoe de crisisfunctionaris zich voelde? En was er voldoende tijd om te reflecteren? Stellen we de juiste vragen?

Dit tweede onderdeel wordt in 2020 verder uitgewerkt."

Advisering