CERTIFICERING

RAPPORTAGE STRUCTUUR

KWALITEIT

Kwaliteitsmanagementsysteem

De GHOR Zuid-Holland Zuid staat voor kwaliteit.

Sinds april 2005 werkt de organisatie volgens een kwaliteitsmanagementsysteem. Het systeem geeft aan dat instellingen goed georganiseerd zijn, cliënten centraal stellen, continu werken aan optimalisering van het aanbod, betrouwbare resultaten presenteren en voldoen aan de eisen die door de sector zelf, financiers, cliënten en de overheid worden gesteld.

Certificering

Kwaliteit bij de GHOR: het klopt gewoon

De jaarlijkse audit van het kwaliteitssysteem is enige keren uitgesteld maar toen het eenmaal zover was, leidde het ertoe dat team GHOR het certificaat HKZ mag behouden.

“We hebben de Management Rapportage (MARAP) nieuw leven ingeblazen, de directiebeoordeling herzien waardoor de PDCA-cyclus nu weer rond loopt”, aldus Linda Morelissen, adviseur infovoorziening, kwaliteit en crisisorganisatie. “We werken al jaren met een jaarplan en nu met de MARAP, de directiebeoordeling en de risicoanalyse erbij is het cirkeltje rond. Dat komt in alle documenten terug, omdat we steeds dezelfde opbouw gebruiken. Het klopt gewoon.”

Grote stappen

“En het belangrijkste is: het werkt ook. Zo hebben we mede dankzij de input van onze partners een goed beeld van onze risico’s, kansen en bedreigingen van onze dienstverlening. We kregen van de auditor één bevinding mee. Dat was voor ons geen verrassing, we hadden het aandachtspunt namelijk ook zelf al aangeven: het kwaliteitshandboek. Dit hebben we herschreven met dezelfde opbouw als alle andere documenten. Het was een gezamenlijke klus met alle collega’s. We hebben grote stappen gezet in verbetering van onze kwaliteitszorg en zijn er trots op dat we nog steeds HKZ gecertificeerd zijn.”

Meer inzicht in kansen en bedreigingen

Tijdens een kwaliteitsaudit trok de GHOR de conclusie dat de procedure om de kwaliteit van de werkzaamheden en dienstverlening hoog te houden niet 100% dekkend is. Daarom wordt inmiddels driemaal per jaar volgens een rapportage structuur vastgelegd wat er allemaal gebeurt.

Daarbij wordt nagegaan of de taken die zijn afgesproken daadwerkelijk zijn uitgevoerd en welke ontwikkelingen er op de organisatie afkomen. Zo heb je als GHOR in beeld waar je staat, waar je naar toe wilt en welke kansen en bedreigingen er zijn. Met die informatie hebben het hoofd van de afdeling en de directeur Publieke Gezondheid handvatten om bij te sturen waar dat nodig is.

Rapportage structuur

Communicatie