CARE SECTOR

BIJEENKOMST

ONDERSTEUNERS OPLEIDING

Care Sector

Zorginstellingen zoals, verpleeg- en verzorgingshuizen, gehandicapten zorg, GGz instellingen, revalidatiecentra en thuiszorg organisaties, zijn verantwoordelijk voor hun eigen voorbereiding op crisissituaties. Die voorbereiding bestaat uit bewustwording, opstellen van plannen en regelmatige oefening hiervan.

De inzet van de GHOR is er op gericht om door middel van advisering, ondersteuning en het bieden van handelingsperspectieven die voorbereiding te verwezenlijken. Zo zijn wij een spil tussen de keten- en zorgpartners, organiseren wij bijeenkomsten en Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO) activiteiten.

In 2019 hebben wij 7 opleidingen en trainingen aan CrisisBeleidsteams (CBT) van instellingen gegeven, hebben 5 instellingen aan CoPI oefeningen meegedaan, 6 instellingen aan CoPI liaison trainingen en zijn 7 functionarissen van zorginstellingen getraind in hun rol als ondersteuner in een CBT. Hieronder volgen wat voorbeelden.

Care sector grijpt kansen

De GHOR biedt ieder jaar OTO activiteiten aan voor zorginstellingen. De behoeften in de care sector lopen uiteen, mede doordat het niveau verschilt.

Dit jaar hebben we aan de CrisisBeleidsTeams drie standaardactiviteiten aangeboden: een basisopleiding, verdiepingstraining en een oefening.

Liaison in het Commando Plaats Incident

Hoeveel inwoners wonen er in een verzorgingstehuis of hoeveel hulpbehoevende cliënten zijn er? Om de crisis goed te managen is het noodzakelijk om op de hoogte te zijn van dit soort informatie. Hiervoor kan het CoPI een werknemer van de zorginstelling uitnodigen om plaats te nemen in het CoPI.

Bijeenkomst Crisistafel en uitleg RAM

Met een gezamenlijke verantwoordelijkheid organiseerde de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid in samenwerking met de GHOR, brandweer en bevolkingszorg een bijeenkomst voor alle zorginstellingen, gemeenten en woningcorporaties.

Interactief

Een bijeenkomst waar we samen op een interactieve wijze meer inzicht hebben gekregen in elkaars processen, taken en verantwoordelijkheden voor én tijdens een crisis.

Ondersteuners in CBT

Eind oktober deden verschillende zorginstellingen mee aan de training ‘Ondersteuner in het CBT’, die voor de derde keer werd verzorgd. Ook deze keer troffen we enthousiaste deelnemers die opgefrist of geschoold wilden worden in hun belangrijke functie in CrisisBeleidsTeams.

Opleiden, Trainen en Oefenen