EXPERT OPINIONS

INZETTEN

Opgeschaalde hulpverlening is de corebusiness van de GHOR en daarom hebben wij oog voor de juiste middelen, mensen en de operationele kant van de GHOR. Als er incidenten plaatsvinden waar GHOR inzet noodzakelijk is dan vinden wij het belangrijk daar ook te staan! Met goed toegeruste professionals, zeer vakbekwaam en samenwerkingsgericht met onze partners. Zowel binnen de Witte Kolom als met de multidisciplinaire diensten.

Digitale dreiging op kerstavond bij de GGD ZHZ

24 december 2021 was voor velen een gewone kerstavond. Behalve voor GHOR medewerkers Linda Morelissen en Floor Borgman. Zij werden als piketfunctionaris binnen de GGDGHOR crisisorganisatie gealarmeerd voor een landelijke digitale dreiging door de kwetsbaarheid van Log4j. Middels een lek in deze cybersoftware zouden hackers mogelijk toegang hebben verkregen tot servers van diverse bedrijven. Zo ook van de GGD. Met een mogelijke aanval in gedachten werden de kwetsbare objecten van Nederland in kaart gebracht en één daarvan was de GGD. En dan met name het systeem CoronIT. CoronIT is de softwaretoepassing die sinds medio 2020 door GGD GHOR wordt gebruikt in de bestrijding van de coronapandemie in Nederland.

Wijziging inzetcriteria OvD-G Zuid-Holland Zuid

Sinds 1 juli 2021 sluiten wij als GHOR ZHZ volledig aan bij de landelijke inzetcriteria, zodat de OvD-G vroegtijdig(er) in het proces wordt betrokken en daardoor ons inziens beter in staat wordt gesteld om zijn GHOR-verantwoordelijkheid waar te kunnen maken.

Deze wijziging is afgestemd met de RAV van ZHZ. De werkwijze werd geïmplementeerd binnen de meldkamersystemen en ook binnen de (bij)scholing van de centralisten. Dit bracht enkele wijzigingen met zich mee ten opzichte van de voorgaande criteria en daarmee ook voor de samenwerking tussen de CvD en de OvD-G. Kortweg is het onderscheid als volgt:

• De CvD (Commandant van Dienst) vervult de rol van dienstdoend leidinggevende van de RAV.
  • De publieke gezondheidzorg als ook de opgeschaalde acute geneeskundige taken vallen onder de verantwoordelijkheid van de OvD-G.

De OvD-G inzetcriteria zijn als volgt:

• GRIP 1 t/m 4;
  • Op verzoek van de OvD-P of OvD-B;
  • Op verzoek van een andere MKA om bijstand te leveren. In dit geval dient ook de CvD-RAV gealarmeerd te worden;
  • Op verzoek van de ACGZ;
  • Op verzoek van de CvD-RAV;
  • Elk ongeval met gevaarlijke stoffen;
  • Vanaf middelbrand bij zorginstellingen;
  • Vanaf grote brand;
  • Vanaf hulpverlening middel;
  • Alle hulpverleningen met inzet van drie of meer ambulances bij een behoefte aan coördinatie;
  • Alle hulpverleningen in een tunnel;
  • Waterongeval;
  • Bij verdachte objecten;
  • Bij incidenten op en rond het spoor;
  • Conform codering GGB.

INZETTEN GGDGHOR

Een korte weergave van een aantal inzetregistraties

INZETTEN VEILIGHEIDSREGIO ZHZ

Overzicht opgeschaalde incidenten

9 GRIP INCIDENTEN

In de afbeelding hieronder is gespecificeerd welke incidenten hebben plaatsgevonden in 2021 voor de mulitdisciplinaire diensten in Zuid-Holland Zuid.

Social share